Det har gått 23 år sedan skådespelerskan Diane Lane var på teaterscenen. Nu är hon tillbaka på Goodman Theater: s nypremiär i Tennessee Williams pjäs från 1959 ”Sweet Bird of Youth”. Hon spelar prinsessan Kosmonopolis, en urblekt filmstjärna som gömmer sig på ett hotell.
Text översatt nedan med Google Translate därav en räcka av grammatiska fel / av en lat Stig Björne
Prinsessan, du ser, är den typ av karaktär – grym, manipulativ, desperat – att Ms Lane drömde om att spela när hon var ett barn skådespelerska i New York på 1970-talet, då hon fick rollen som avkomma i Andrej Serban s Av Av Broadway produktioner av ”Medea”, ”Elektra” och andra klassiker. Hon blev absorberad titta skådespelerskor några meter bort spela dessa självdestruktiva titel tecken och under år hon missade rollerna som hon rollen som ganska unga saker i 1980-talet filmer ”The Outsiders” och ”Cotton Club” och senare som olycklig kvinnor i ”Unfaithful” (som hon var nominerad till en Oscar) och ”Nights in Rodanthe”.
”Jag har tänkt länge nu, jag vill bara spela en tik, och tro mig, jag är i stånd att det”, säger Ms Lane, nu 47, som hon lutade sig framåt i sin stol och gav henne handflatan vila. ”Måste kvinnliga karaktärer alltid tilltalande? Måste vi alltid – vad är det ord jag alltid blockera det – sympatisk? Det äppelpaj-amerikansk sak: sympatisk INGENY? Du är antingen spelar Askungen eller annars en av de avundsjuka systrar eller det onda styvmor. Nej, jag kan vara alla dessa saker. Du kan be min man – och min ex-make ”.
Ms Lane sade att hon också varit chomping på lite för att gå tillbaka till teatern, nu när hennes dotter – med sin första make, skådespelaren Christopher Lambert – är på college. För de senaste två åren Ms Lane (som är gift med skådespelaren Josh Brolin) hade arbetat med teater regissören Michael Wilson att föra en annan Williams klassiker ”The Night of the Iguana” till Broadway, men timing och gjutning har inte linje. I en twist, är skyldig hon sin nya roll till en annan Broadway projekt som inte kom tillsammans: ett återupplivande av ”Sweet Bird” som var till stjärnan Nicole Kidman som prinsessan, men som föll isär när James Franco dras ut så pjäsens övriga huvudpersonen , den gigolo Chance Wayne.
Chefen för den Broadway utflykt skulle bli David Cromer, den auteur av den senaste tidens hyllade Off Broadway produktion av ”vår stad.” Mr Cromer hade försökt att få en ”söt fågel” produktion från marken i flera år, efter att ha blivit slagen i sjätte klass med 1962 filmversionen starring Geraldine Page och Paul Newman. Efter Kidman-Franco parning föll igenom, vände han sig till Goodman Theater, där han hade band från sina år som arbetar i Chicago, och fick klartecken att montera denna produktion, som var planerad att börja föreställningar på fredag och går igenom oktober . 25.
Mr Cromer påminde ges en lista över skådespelerskor som kan spela prinsessan här, och Ms Lane namn omedelbart tog tag i hans fantasi.
”Diane har all verisimilitude av denna karaktär för publiken”, sade han. ”Hon är här rå, spännande, underbara skådespelerska som blev en glamorös stjärna när hon var ung – Natalie Wood gånger 100 – och har haft att hitta sin väg genom en lång karriär.” Hans enda intresse – oavsett Ms Lane vore tuff nog att lägga undan fåfänga i att spela Princess – var skingras när de träffades för en måltid nära hennes hem i Los Angeles.
”Hon ville beröva allt på scenen som kan verka ytlig”, sade han.
”Sweet Bird of Youth” är en av Williams sista stora pjäser, skrivna efter att han vunnit Pulitzerpriset för ”Linje Lusta” 1948 och ”Katt på hett plåttak” i 1955, och det är verkligen en av hans mest skrämmande. Den första akten är till stor del en duett i ett hotellrum mellan hasch-rökning Princess (vars riktiga namn är Alexandra del Lago) och Chance, en blivande skådespelare som handlar sexuella tjänster i hopp om att hon kommer att ge honom förrätt till Hollywood. De har kommit åt slumpen hemstad så att han kan försöka vinna tillbaka sin barndoms kärlek, men han hotas av kastrering från sin far, en politisk chef som är en av flera dragna groteskt tecken i dramat.
Ms Lane hade lite förtrogenhet med ”Sweet Bird” innan Mr Cromer uppmanade henne men sa att hon hade en blixt erkännande efter att ha läst pjäsen: Prinsessan var den sortens scenen Gorgon att hon tillbringade sin barndom runt.
Hon var 6 år gammal, en spunky Manhattan barn som just hade förlorat sina främre mjölktänderna, när hennes far, Burt, körde henne till East Village i hans taxi för barns auditions på La MaMa ETC Hon insisterade på att gå in ensam och marscherade upp till översta våningen i teatern, där hon meddelade ett rum fullt av långhåriga artister, ”Jag är här för jobbet.” De närmaste åren var ett slags lärlingsutbildning enligt Mr Serban och som i sin produktion av grekiska klassiker på La MaMa och sommarteater festivaler runt om i Europa. Hon fann en mer stabil familj på teatern, sade hon, som hennes mor – en sångare och Playboy utvikningsbruden – och hennes far hade en stormig relation.
”Jag kände typ av räddas av Ellen Stewart,” Ms Lane sade den legendariska ledare La Mama, ”och jag hade alla dessa surrogat föräldrar i agera sällskap när vi var utomlands. De var tvungna att lägga undan sina hedonistiska-20-åriga-i-Amsterdam mentalitet och fråga varandra: Vem kommer att ta hand om flickan i kväll ”
Vid 12 Ms Lane var i ensemblen av Mr Serban s ”Körsbärsträdgården” med Irene Worth, Raul Julia och Meryl Streep på Lincoln Center Theater och månader senare Joseph Papp, konstnärlig ledare för den offentliga teatern, gav henne en Cartier armband under repetitionerna för musikalen ”Runaways” av Elizabeth Swados. Inskrivet på det var två ord: Someday Juliet.
Men oavsett oskuld hade hon snart skulle sluta under en fallande ut med Papp och allmänheten när de ville att hon skulle flytta med ”Runaways” till Broadway, och hon valde att göra sin första film, ”A Little Romance” med Laurence Olivier i 1979 . Den filmen landade hon på omslaget till Time Magazine, som proklamerade hon en av ”Hollywoods Whiz Kids” och ledde Olivier att beskriva henne som nästa Grace Kelly. Men det slutade också hennes körning av scenen roller.